Podsumowanie projektu grantowego IOM 15.05.2024
Dnia 15 maja 2024 zakończyliśmy realizację programu grantowego IOM. Działania odbyły się w ramach projektu IOM finansowanego przez Stany Zjednoczone Ameryki.
Przypomnijmy… W konkursie grantowego IOM grantami nagrodzono 83 projektów z całej Polski.
Projektem szkolnym „Ja-Ty-My. Wspólnie działamy” byli objęci uczniowie z klas 4-8 SP. Celem działań finansowanych w ramach konkursu grantowego było wspieranie integracji w wielokulturowym środowisku szkolnym, tworzenie inkluzyjnego, otwartego i bezpiecznego środowiska szkolnego.
Kwota wsparcia dla Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Filipowicach wynosi: 10 990 zł.
Koordynatorem szkolnym projektu IOM był pan Dariusz Stojowski.
W skrócie…, projekt podzielony był na cztery działania:
„Klub planszówek”- w trakcie 20 godzin uczniowie ingerowali się i budowali więzi. Spotkania były związane z realizacją wspólnych celów, nawiązania współpracy w grupie a przez to przeciwdziałanie depresji dzieci i nastolatków. Zajęcia rozwijały umiejętność myślenia strategicznego oraz pracy zespołowej poprzez gry planszowe tj. szachy, ubongo, remik. W trakcie spotkań odbył się turniej, w którym oprócz uczniów wzięli udział rodzice uczestników w tym rodzice uczniów migracyjnych. Był to czas wzmocnienia przyjaźni, rozwoju emocjonalnego, edukacyjnego, pełen pozytywnej energii i radości.
„Filmoteka Młodego Człowieka”- w trakcie 20 spotkań związanych z realizacją wspólnych celów i nawiązania współpracy w grupie. Zajęcia rozwijały kreatywność i umiejętność uczenia się oraz pracy zespołowej jak również wdrażały uczniów do właściwego odbioru i korzystania z mediów. Na zajęciach poznawali cechy kilku gatunków filmowych. Wśród nich znalazły się: film przygodowy, Western, komedia, film fantasty, musical. Podczas zajęć uczniowie wykazywali się szeroką wiedzą filmową, spostrzegawczością i kreatywnością. W ramach spotkań na zajęcia typu seans filmowy zaproszeni zostali rodzice uczniów. Zwieńczeniem zajęć był wyjazd do kina ,,Za rogiem” w Zakliczynie na film familijno–przygodowy ,,Tarapaty 2”. Wyjazd był bardzo udany, a sam film dostarczył uczestnikom wiele pozytywnych wrażeń.
„I ty możesz być Złotą Rączką”- w trakcie 20 godzin stworzono dzieciom warunki do ciekawego, aktywnego i kreatywnego spędzania wolnego czasu. Kształtowania umiejętności współżycia w grupie oraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje i innych. Propagowania zdrowego stylu życia. Rozwijania sposobów ekspresji uczuć i emocji. W trakcie warsztatów dzieci miały możliwość wykonania stroików, wianków wielkanocnych, drzewka wiosennego oraz tulipanów z papieru. Zajęcia pozwoliły rozwijać inwencję twórcza oraz kreatywne myślenie. Uczniowie i rodzice biorący udział w warsztatach wykazali się dużym zaangażowaniem i zapałem przy wykonywaniu rękodzieł. Atmosfera była pełna życzliwości, przyjaźni oraz dobrej zabawy.
„Jestem odkrywcą”- w ramach podsumowania projektu uczniowie z najwyższą frekwencją w zajęciach mieli możliwość wyjazdu na jednodniową wycieczkę w Pieniny. Spacer wąwozem Homole i przejazd wyciągiem a Palenicę dostarczył uczniom wiele radości i niezapomnianych wrażeń. Wyjazd ten kształtował w młodych osobach pozytywne cech charakteru tj. koleżeńskość, wytrwałość, zrozumiałość czy tolerancja dla innych.
Frekwencja na zajęciach była niemal 100%, świadczyć o tym może duża liczba złożonych wniosków i zwiększona liczba uczestników ponad stan o 2 do działań 1, 2 i 3.
Dziękujemy wszystkim, którzy uczestniczyli w projekcie IOM. A co się działo najlepiej zobrazują zdjęcia w dołączonej galerii jak również artykuły na szkolnej stronie https://spfilipowice.edu.pl/projekty-i-przedsiewziecia/projekt-iom2024, na którą zapraszamy.
Dariusz Stojowski
Grant w ramach IOM czas zacząć 20.03.2024
W ramach grantu IOM- działania integracyjne dla dzieci i młodzieży ze społeczności lokalnej i migranckiej finansowanego przez Stany Zjednoczone Ameryki rozpoczęliśmy działania
w projekcie szkolnym „Ja-Ty-My. Wspólnie działamy”.
Po ogłoszonej rekrutacji Komisja wyłoniła szczęśliwych uczestników do działań. W związku z dużym zainteresowaniem i licznymi kartami zgłoszeń Komisja postanowiła zwiększyć po 2 miejsca liczbę uczestników niż planowaliśmy w projekcie. Ponadto powstała lista rezerwowa uczestników, którzy w razie nieobecności uczniów mogą uczestniczyć w działaniach.
W ramach działania „I ty możesz być Złotą Rączką” odbyły się już dwa spotkania, na których uczniowie pod opieką nauczyciela wykonywali zajączki wielkanocne z drewna. Uczestnicy warsztatów z drewnianych krążków, materiału i sznurka jutowego wyczarowali dekoracje wielkanocną w postaci „słodkiego” zajączka. Ponadto tworzyli kwiatuszki z bibuły i krepiny na palmy wielkanocne oraz kartki wielkanocne. W przygotowaniu są także mydełka glicerynowe w świątecznych wzorach. Wszystkie te rzeczy będzie można podziwiać już 22 marca na wystawie w szkole.
W ramach działania „Filmoteka Młodego Człowieka” odbyły się już dwa spotkania. Zajęcia zaczęły się od omówienia gatunków filmowych, w tym też tych najczęściej wybieranych przez uczestników. Następnie każdy otrzymał kartę, którą należało uzupełnić informacjami dotyczącymi ostatniego oglądanego filmu (tytuł, reżyser, aktorzy, data premiery). Uczestnicy musieli zobrazować scenę, która najbardziej zapadła im w pamięci. Po zakończonym zadaniu, każdy mógł zaprezentować efekt swojej pracy, który był doceniany oklaskami całej grupy. Na koniec zajęć, każda grupa przygotowała listę „Moje Top 10”, gdzie zostały umieszczone tytuły dziesięciu filmów godnych oglądnięcia. Kolejne zajęcia miały przybliżyć uczestnikom zasady pisania krótkiej recenzji filmu. Film „Rodzinne zamiany” okazał się trafnym wyborem: nie tylko zabawne, ale i z uniwersalnym przesłaniem, które uczestnicy trafnie rozpoznali. Po filmie dyskutowali na temat trudów bycia rodzicem nastolatka jak również zrozumienia nastolatka przez rodzica.
Dalsze zajęcia i działania będą realizowane wg ustalonego harmonogramu przez prowadzących zajęcia, a o ich terminach zostaną poinformowani uczniowie. Teraz zapraszamy na oglądnięcie fotorelacji z odbytych zajęć.
mgr Dariusz Stojowski
Grant IOM dla projektu „Ja-Ty-My. Wspólnie działamy” 26.02.2024
Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Filipowicach wziął z powodzeniem udział w Konkursie grantowym IOM – działania integracyjne dla dzieci i młodzieży ze społeczności lokalnej i migranckiej. Tytuł projektu szkolnego to: „Ja-Ty-My. Wspólnie działamy”.
Międzynarodowa Organizacja ds. Migracji – Agenda ONZ ogłosiła ogólnopolski konkurs grantowy skierowany do szkół oraz organizacji działających w środowisku szkolnym na realizację lokalnych działań integracyjnych dla dzieci i młodzieży (ze szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych) ze społeczności lokalnej i migranckiej. Celem działań finansowanych w ramach konkursu grantowego jest wspieranie integracji w wielokulturowym środowisku szkolnym, tworzenie inkluzyjnego, otwartego i bezpiecznego środowiska szkolnego.
Kwota wsparcia dla Zespołu Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Filipowicach wynosi: 10 990 zł.
Grant pokrywa 100% kosztów wybranych w konkursie działań integracyjnych dla dzieci i młodzieży ze społeczności lokalnej i migranckiej.
W ramach Grantu IOM „Ja-Ty-My. Wspólnie działamy” w naszej szkole organizowane są następujące działania w formie zajęć z uczniami:
- a) Klub planszówek – koło zainteresowań w formie zajęć warsztatowych– 20 godzin.
- b) Filmoteka Młodego Człowieka – koło zainteresowań w formie zajęć warsztatowych– 20 godzin.
- c) I ty możesz być Złotą Rączką – w formie zajęć rękodzieła – 20 godzin.
- d) Wycieczka w Pieniny – jednodniowa.
Dla wyżej wymienionych zajęć prowadzona będzie rekrutacja wg REGULAMINU REKRUTACJI DO PROJEKTU pt. „Ja-Ty-My. Wspólnie działamy” w ramach IOM. Wszystkich uczniów z klas IV – VIII zachęcamy do wzięcia udziału w przedsięwzięciu. Czas realizacji grantu to okres od 1 marca do 15 maja 2024.
mgr Dariusz Stojowski